Управління комплаєнс-ризиками: платники податків не повинні допускати 4 основні види ризиків

  • 27

Управління комплаєнс-ризиками: платники податків не повинні допускати 4 основні види ризиків

 

Відповідно до світової практики адміністрування податків і зборів Меморандумом про економічну та фінансову політику визначено, що зусилля з реформування Державної податкової служби України будуть зосереджені, у тому числі, на розробленні сучасних практик управління комплаєнс-ризиками (ризиками дотримання податкового законодавства), що також закріплено в Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р.

Постанова КМУ від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі» є методологічною основою та базовим документом для практичної реалізації Експериментального проекту.

 Серед основних новацій Експериментального проекту - розподіл всіх податкових ризиків за основними видами, який  передбачає: 

ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;

ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;

ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;

ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).

Ідентифікація ризиків відбуватиметься автоматично, а це нівелює втручання контролюючого органу у діяльність бізнесу. Натомість чіткі критерії для всіх платників податків сприятимуть справедливому та неупередженому процесу управління комплаєнс-ризиками.